Προγράμματα Χρηματοδότησης που τρέχουν τώρα:

Γιατί οι Βέλγοι βλέπουν… Ελλάδα - Τι σηματοδοτούν οι συμφωνίες ΔΕΣΦΑ - Fluxys και ΡΑΕ - CREG

E-mail Εκτύπωση PDF

Κοιτάζει νότια προς Ελλάδα, και όχι τυχαία, η εταιρεία Fluxys, δηλαδή ο Βελγικός ΔΕΣΦΑ, εκτιμώντας ότι υπάρχουν σημαντικά περιθώρια ανάπτυξης στην περιοχή μας ενός περιφερειακού gas hub που θα εξυπηρετεί τη ΝΑ Ευρώπη, ενόψει και της έναρξης λειτουργίας του αγωγού TAP.

Κι αυτό καθώς η Fluxys εκτός του ότι λειτουργεί ένα από τα μεγαλύτερα gas hubs στην Ευρώπη, αποτελεί με ποσοστό 16% και έναν από τους μετόχους του TAP που από το 2019-2020 και μετά θα αρχίσει να μεταφέρει το αζέρικο αέριο, μέσω της Ελλάδας, στην κεντρική Ευρώπη.

Οι Βέλγοι επομένως έχουν κάθε λόγο να θέλουν να πάρουν από τώρα “θέση” στην αγορά. Κάτι που έγινε σαφές κατά τη χθεσινή εκδήλωση στη Βελγική πρεσβεία, όπου παρουσία του υπουργού ΠΕΚΑ Ασ. Παπαγεωργίου υπεγράφησαν δύο ενεργειακά μνημόνια κατανόησης (MUO): Το πρώτο και βασικότερο, υπεγράφη μεταξύ των Fluxys και ΔΕΣΦΑ (Διαβάστε εδώ την σχετική ανακοίνωση) και αφορά την ανάθεση στους Βέλγους μελέτης βιωσιμότητας για τη δημιουργία στην Ελλάδα ενός εικονικού σημείου συναλλαγών φυσικού αερίου (virtual gas hub) καθώς και για την γενικότερη οργάνωση της χονδρεμπορικής αγοράς αερίου στη χώρα μας (προθεσμιακά προιόντα, κ.ά.), η οποία βρίσκεται ακόμη στα σπάργανα. Η μελέτη θα έχει ολοκληρωθεί σε 8 μήνες από σήμερα.

Το δεύτερο μνημόνιο είναι θεσμικής φύσεως. Υπεγράφη μεταξύ της CREG, δηλαδή της Βελγικής ρυθμιστικής αρχής ενέργειας και της αντίστοιχης ελληνικής ΡΑΕ, και αφορά στην ανταλλαγή τεχνογνωσίας ενόψει και της ολοκλήρωσης της ενιαίας ενεργειακής αγοράς, και της εφαρμογής του λεγόμενου target model.

“Το μελλοντικό ελληνικό gas hub αποτελεί ένα πρώτο βήμα προς τη δημιουργία ενός περιφερειακού gas hub στη ΝΑ Ευρώπη, βελτιώντας τη λειτουργία της εγχώριας αγοράς, και αυξάνοντας την ασφαλή της τροφοδοσία, με όσο το δυνατόν μεγαλύτερη διαφάνεια στις τιμές, χάρη και στην διαφοροποίηση των πηγών προμήθειας που συνεπάγεται η λειτουργία του TAP”, σχολίασαν σε κοινή ανακοίνωση που δημοσιεύτηκε χθες στην ιστοσελίδα της Fluxys, ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Walter Peeraer, και ο ομόλογός του του ΔΕΣΦΑ Κωσταντίνος Ξιφαράς.

Gas hub και στο βάθος ... ΔΕΣΦΑ

Τώρα για το τι σημαίνουν στην πράξη όλ’ αυτά, αρκεί να αναφέρουμε το εξής: Η Βελγική Fluxys, εκτός από μέτοχος του TAP, επικεντρώνεται στα δίκτυα, τις υποδομές και τα hubs της ΒΔ Ευρώπης. Μέσω της θυγατρικής της Huberator, λειτουργεί το “Zeebrugge Beach” (σσ: το πρώτο φυσικό trading hub στην ηπειρωτική Ευρώπη από το 1999) καθώς και το Zeebrugge Trading Point (εικονικό hub αερίου που ξεκίνησε τη λειτουργία του το 2012).

Είναι επομένως προφανές ότι οι Βέλγοι, αφενός με την ιδιότητά τους ως leaders στην αγορά gas hubs της ΒΔ Ευρώπης, αφετέρου ως μέτοχοι του κύριου αγωγού που θα αποτελέσει το Νότιο ενεργειακό διάδρομο για τη μεταφορά του αζέρικου αερίου στη Δύση, “βλέπουν” πολύ ζουμί στην περιοχή μας τα επόμενα χρόνια.

Διαβλέπουν με άλλα λόγια τη διαμόρφωση προοπτικών στρατηγικής τους επέκτασης στη ΝΑ Ευρώπη, τα Βαλκάνια (αλλά και τα Δυτικά Βαλκάνια), και γι’ αυτόν άλλωστε το λόγο επένδυσαν στον TAP, ο οποίος και απευθύνεται στη συγκεκριμένη αγορά. Στο πλαίσιο αυτό, θέλουν εγκαίρως να πάρουν “θέσεις” στην ελληνική αγορά, ενώ παράλληλα διατηρούν ζωντανό και το ενδιαφέρον τους για τον ΔΕΣΦΑ.

Διότι όταν προ πολλών μηνών εμφανίστηκαν τα πρώτα σύννεφα στη μεταβίβαση του ΔΕΣΦΑ στην αζέρικη Socar, τα οποία φυσικά και παραμένουν, στελέχη της Fluxys είχαν επισκεφθεί την Αθήνα μεταφέροντας σε συνάντηση που είχαν με κυβερνητικούς αξιωματούχους το ενδιαφέρον τους για την ελληνική εταιρεία, εφόσον το Μαξίμου αποφάσιζε να επαναπροκηρύξει το διαγωνισμό. Είχαν μάλιστα αποδώσει, τη μη συμμετοχή τους στον πρώτο διαγωνισμό που προκηρύχθηκε το 2012, στην αβεβαιότητα που επικρατούσε την εποχή εκείνη γύρω από την παραμονή ή όχι της Ελλάδας στην ευρωζώνη.

Συνεργασία και στον ηλεκτρισμό

Πέραν της Fluxys, το βλέμμα στραμμένο στην Ελλάδα έχει ως γνωστόν και η ELIA , ο διαχειριστής του δικτύου υψηλής τάσης του Βελγίου, ένας από τους τρεις μνηστήρες που παραμένει ζωντανός στη μάχη διεκδίκησης για το 66% του ΑΔΜΗΕ. Δίχως να παραγνωρίζει ότι φαβορί στο διαγωνισμό είναι η ιταλική TERNA, η εκπρόσωπος της εταιρείας Barbara Verhaegen, μιλώντας το καλοκαίρι στην βελγική εφημερίδα “L’Echo”, είχε δηλώσει ότι η ΕLIA μέσω της απόκτησης του ΑΔΜΗΕ θέτει στόχους οικονομικούς, αλλά και στρατηγικούς. “Θέλουμε να διευρύνουμε τον ρόλο που διαδραματίζουμε σε ευρωπαϊκό επίπεδο και μέσω αυτού να ενισχύσουμε τη θέση μας ως leader, σε ό,τι έχει να κάνει με την επίγεια και την υποθαλάσσια μεταφορά ηλεκτρικής ενέργειας”, είχε πει επιγραμματικά.

Το έντονο ενδιαφέρον που επιδεικνύουν οι Βελγικές εταιρείες για τον έλεγχο των ενεργειακών δικτύων στη ΝΑ Ευρώπη, και εν προκειμένω στην Ελλάδα, δεν είναι άσχετο με τις ανατροπές που φέρνει η ολοκλήρωση της ενιαίας εσωτερικής αγοράς ενέργειας, τις προκλήσεις για τις ενεργειακές εταιρείες της ΕΕ, και τα οφέλη για τους καταναλωτές.

Στο θέμα αναφέρθηκαν κατά την χθεσινή υπογραφή του δεύτερου μνημονίου, οι πρόεδροι των ρυθμιστικών αρχών των δύο χωρών, Ελλάδας και Βελγίου.

“Στόχος μας είναι χτίσουμε μια γέφυρα μεταξύ της ΒΔ και της ΝΑ Ευρώπης προκειμένου να διευκολύνουμε την λειτουργία και στην πράξη της ενιαίας ευρωπαικής αγοράς ενέργειας με τελικούς ωφελημένους τους καταναλωτές”, είπε η επικεφαλής της CREG, Marie-Pierre Fauconnier.

Ο Δρ. Νίκος Βασιλάκος, Πρόεδρος της ΡΑΕ, συμπλήρωσε: "Η ενισχυμένη συνεργασία μεταξύ των εθνικών ρυθμιστικών αρχών ενέργειας σε διμερές, πολυμερές, περιφερειακό και διαπεριφερειακό επίπεδο, αποτελεί σημαντική προϋπόθεση για την άρση των κανονιστικών εμποδίων, επιτρέποντας έτσι την ανεμπόδιστη και ανταγωνιστική ροή της ενέργειας και υλοποιώντας την Ενιαία Ευρωπαϊκή Αγορά Ενέργειας. Υπογράφοντας το MoU με τους Βέλγους ομολόγους μας δεσμευόμαστε επίσημα να ανταλλάσσουμε εμπειρίες και τεχνογνωσία μεταξύ των δύο Αρχών - σε μια διασύνδεση της γνώσης μεταξύ Νοτιοανατολικών και Βορειοδυτικών περιοχών της Ευρώπης, πράγμα που θα ενισχύσει τις προσπάθειές μας για τη διασφάλιση οικονομικά προσιτής στους καταναλωτές και αξιόπιστης, στη ροή και στην ποιότητα, ενέργειας".

Τo προφίλ της CREG

Η CREG είναι ο Ομοσπονδιακός Ρυθμιστής για την αγορά ηλεκτρισμού και αερίου στο Βέλγιο. Επιπλέον του συμβουλευτικού της ρόλου προς την Κυβέρνηση, στην CREG  έχει ανατεθεί ο έλεγχος της διαφάνειας και του ανταγωνισμού της αγοράς ηλεκτρισμού και αερίου, έτσι ώστε να διασφαλίζεται ότι η λειτουργία της αγοράς υπηρετεί το δημόσιο συμφέρον και εναρμονίζεται με τη συνολική ενεργειακή πολιτική, προστατεύοντας ταυτόχρονα τα ουσιώδη συμφέροντα των καταναλωτών.

Ποια είναι η Fluxys

Η Fluxys, εδρεύουσα στο Βέλγιο, είναι ένας πλήρως ανεξάρτητος όμιλος υποδομών φυσικού αερίου που δραστηριοποιείται στην Ευρωπαϊκή αγορά. Η εταιρεία αποτελεί έναν από τους μεγαλύτερους φορείς διαμετακόμισης αερίου και συνδυάζει υπηρεσίες μεταφοράς, αποθήκευσης αερίου και χρήσης τερματικών σταθμών υγροποιημένου φυσικού αερίου (ΥΦΑ).

Στην Fluxys υπάρχει η πεποίθηση ότι το φυσικό αέριο καθώς και οι εγκαταστάσεις αερίου θα συνεχίσουν να αποτελούν βασική συνιστώσα ενός προσιτού οικονομικά ενεργειακού μίγματος στην αυριανή οικονομία χαμηλού άνθρακα (low-carbon economy). Με την παρουσία του σε 8 χώρες, ο όμιλος επιδιώκει να προωθήσει την ολοκλήρωση της Ευρωπαϊκής αγοράς αερίου μέσω της ανάπτυξης μιας σπονδυλικής στήλης διασυνοριακών υποδομών που θα συνδέει τις πηγές φυσικού αερίου με τις αγορές, θα γεφυρώνει τις αγορές με τα σημεία συναλλαγών αερίου και θα παρέχει ασφάλεια εφοδιασμού. Η εταιρεία επικεντρώνεται στην ασφαλή, αποτελεσματική και βιώσιμη λειτουργία, στις υπηρεσίες υψηλής ποιότητας σύμφωνα με τις προσδοκίες της αγοράς και στη δημιουργία μακροπρόθεσμης αξίας για τους μετόχους της.

Πέρα από τους αγωγούς, τις αποθήκες και τους τερματικούς σταθμούς ΥΦΑ στο Βέλγιο (τα οποία ανήκουν και διαχειρίζονται από την Fluxys Belgium η οποία είναι εισηγμένη στον NYSE Euronext), στις επενδύσεις της Fluxys συμπεριλαμβάνονται: συμμετοχή στους διασυνδετήριους αγωγούς Interconnector και BBL που συνδέουν το Ην. Βασίλειο με την ηπειρωτική Ευρώπη, στον τερματικό σταθμό Dunkirk LNG  που βρίσκεται υπό κατασκευή στη Γαλλία, στους αγωγούς NEL και TENP στη Γερμανία, στον αγωγό Transitgas στην Ελβετία και στον αγωγό ΤΑΡ που θα κατασκευασθεί από την Τουρκία έως την Ιταλία για τη μεταφορά φυσικού αερίου από το Αζερμπαϊτζάν στην Ευρώπη.

You are here: ABEC's Blog Γιατί οι Βέλγοι βλέπουν… Ελλάδα - Τι σηματοδοτούν οι συμφωνίες ΔΕΣΦΑ - Fluxys και ΡΑΕ - CREG